רכבים חשמליים 2023: המדריך שיעשה לכם סדר לפני רכישה

עם 20,000 מסירות ברבעון הראשון של 2023, למעלה מ-100 דגמים ומחירים בכל הרמות – המכוניות החשמליות בדרך להשיג שליטה מלאה בשוק הרכב הישראלי. אז רגע לפני שגם אתם מצטרפים למועדון הזה – קבלו כמה טיפים והסברים

אם אתם מסתובבים עם רכב הבנזין או ההיברידי שלכם בכבישי הארץ ומרגישים מתוסכלים על כך שאתם נשארים מאחור, ולא משנה כמה הרכב שלכם חדש – אתם בהחלט צודקים. את מקומם של שני סוגי המכוניות הללו הולכים ותופסים במהירות מסחררת הרכבים החשמליים על-מלא. נכון לרבעון הראשון של 2023 – כלים אלה מציגים נפח מסירות מרשים של כ-20,000 כלי רכב, המהווים כ-16% מסך המסירות בשוק הרכב מתחילת השנה. המשמעות ברורה: אם הגידול ברכישת מכוניות חשמליות יימשך בקצב הנוכחי, הרי שאנו צפויים להגיע ל-80,000-60,000 כלים כאלה שיככבו על כבישינו עד סוף השנה הנוכחית. 

שוק הרכב החשמלי בישראל, 2023

ישראל לא מפגרת אחרי הקדמה הממונעת, וגם היא גילתה את החיסכון בדלק, עלויות האחזקה הנמוכות בהרבה מרכבי הבנזין/סולר, וכמובן הפחתת זיהום האוויר, בעיקר בערים הצפופות, לצד הטכנולוגיות המובילות שמאפיינות את הרכב החשמלי. 

ברבעון הראשון של 2023 דורגו רכבים חשמליים בשניים מתוך שלושת המקומות הראשונים בצמרת המסירות בארץ: במקום הראשון – BYD אטו 3, של יצרנית המכוניות החשמליות הגדולה בעולם (כ-5,600 יחידות שלה נמסרו בארץ), ובמקום השלישי – ג'יאומטרי C של ג'ילי (כ-3,100 מסירות). 

הסינים מובילים, אבל אינם לבד. עם יותר מ-100 דגמים של רכבים חשמליים שכבר הגיעו ארצה, גם טווח הרכבים לכל טעם וצורך הולך וגדל, ואיתו גם הירידה במחירי המכוניות. במקביל, הפיתוחים המהירים מאוד בתחום הרכב החשמלי עונים גם על צורכי השוק הגדל: יותר טווח נסיעה, יותר עמדות טעינה, פחות מחיר, וכמובן יותר תפוקה של היצרניות במטרה לענות על הביקוש הגובר.

דגמים בכל מחיר וגודל

לאחר פקק האספקה שנוצר בזמן הקורונה, בתקופה האחרונה נראה כי הפקק שוחרר, והיצרניות שולחות לשווקים עוד ועוד דגמים. ואצלנו? מרכבים קטנים לצעירים ועד קרוסאוברים למשפחות, וכמובן רכבי יוקרה וסלון. מהאיוויים 6U המשפחתית האופנתית ועד לוולוו 40C/XC, מיונדאי איוניק 6 ועד פיג'ו 208, מקרוסאובר קומפקטי של טויוטה ועד לסקודה אניאק קופה, מרנו מגאן E-Teach ועד הג'ילי הגיאומטרי C, מסיטרואן ברלינגו ועד קיה EV9, מ-MG ZS ועד לפולקסווגן ID5, מהטסלה S ועד ל-DS4, מפולסטאר 2 ועד BYD, מהג'נסיס GV70 ועד אודי אי-טרון 8Q, מלקסוס UX300e ועד מרצדס EQV, מליפמוטור T03 ב-100,000 שקל ועד ב.מ.ו 7i ב-1.25 מיליון שקל. כל אחד מהיצרנים הנ"ל, ורבים אחרים, מציע כיום מגוון רכבים חשמליים שחלקם כבר הגיע לארץ, חלקם יגיע במהלך השנה, וחלקם אולי בשנה הבאה (למשל, החיפושית המדליקה של פולקסווגן, שכבר מככבת בסרט קולנוע ובסדרת טלוויזיה). ואגב, אל תטעו – הקטנות הממזריות האלה אינן נופלות בביצועיהן מהגדולות, בין היתר בעוצמת המנוע והתאוצה. בקיצור: היצע מסחרר.

גם טווחי הנסיעה עונים כיום על כל צורך: מטעינה מהירה של 5 דקות שמספיקה לטווח של 50 ק"מ (אידיאלי לעיר) ועד 700 ק"מ של מרצדס EQS. 

מה מצב הטעינה בישראל?

רכבים חשמליים דורשים עמדות טעינה – וכמה שיותר בפריסה ארצית. וככל שנכנסים לשוק הישראלי יותר ויותר דגמים, כך משתכלל גם נושא הטעינה. 

טעינה רגילה (AC): נעשית בעמדת טעינה ביתית או ציבורית ויכולה לספק עד 22 קילוואט לשעה בזרם 32 אמפר. המלצת רשות החשמל ויצרני הרכב היא לטעון את המכונית בעמדת הטעינה הביתית מסוג AC במהלך הלילה כדי לשמור על אורך חיי הסוללה. יש לוודא באמצעות גורם מוסמך שהתשתית בביתכם תומכת בסוג הטעינה (32-10 אמפר). זמן הטעינה הרגילה: 12-8 שעות.

טעינה מהירה (DC): נעשית בעמדות טעינה ציבוריות, בהספק של 50 קילוואט לשעה או יותר. זמן הטעינה: כ-3 שעות. במקרה של מכוניות שבנויות לטעינה מהירה מאוד, ניתן למלא כ-80% מהסוללה בתוך כ-20 דקות. טעינה זו יקרה יותר מאשר הטעינה הרגילה.

כדי לטעון בעמדות הציבוריות יש צורך בכבל טעינה ייעודי – בדקו עם יבואן המכונית שלכם. עמדות הטעינה המהירה מגיעות עם כבל מובנה, כאשר יש צורך בחיבור מותאם של הרכב. מומלץ להצטייד במטען נייד עם שקע תעשייתי, שמספק 16 אמפר (3.6 קילוואט).

לצערם של בעלי הרכבים החשמליים, עד שתועלה אפליקציה ממשלתית שתספק מידע על כל עמדות הטעינה בארץ – יש צורך להשתמש במקורות מידע שונים הקיימים בשוק (למשל, זו של EV Edge שניתן להוריד בגוגל סטור או באפ סטור). 

ליסינג רכבים חשמליים 2023 

המסירות הגדולות ביותר של היבואניות הן כמובן לחברות הליסינג, אשר נערכו בהתאם לביקושי השוק הגדלים של רכבים חשמליים. היתרון ללקוח בקנייה מחברות אלה משמעותי: 

* מימון מלא ללא מקדמה, בהחזר חודשי נמוך

* קטלוג דגמים גדול מאוד

* אחריות מלאה (כולל אחריות יצרן מלאה עבור הסוללה)

* התחייבות לרכישה חוזרת או טרייד-אין

* ייעוץ אישי

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות