גנובים, במובן הרע של המילה – הפריטים הכי מועדים לגניבה

המציאות הדינמית שינתה גם את הרגלי הגניבה של פורצים לדירות פרטיות ואת סוגי הפריטים שהם לוקחים עימם. איך זה משפיע עליכם וכיצד מתגוננים? הנה המדריך המלא

לפי נתוני משטרת ישראל, מעל 40% מהתיקים הפליליים שנפתחים כל שנה הם תיקי עבירות רכוש. אם בודקים את המשמעות הכלכלית מתוך נתוני המשרד לביטחון פנים, מגלים שהנזק למשק נאמד בגלל עבירות כאלה בכ-4 מיליארד שקלים. אז נכון שלא כל עבירות הרכוש הן פריצה לבתים וגניבת פריטים, אבל אלו ספציפית המקרים שמדאיגים אותנו כאנשים פרטיים.

השאלה היא האם יש מה לעשות על מנת לצמצם את הסיכון לגניבה. מחד גיסא, אפשר להבטיח פיצוי כספי באמצעות ביטוח תכולת דירה ואף לשלב אותו עם ביטוח מבנה כדי לחסוך בהוצאות. מאידך, עוגמת הנפש שנגרמת בגלל הגניבה לא יכולה להיות מוערכת בתגמול כלכלי כזה או אחר.

לכן הפתרון הוא להכיר את הפריטים הכי מועדים לגניבה ולקבוע סדר עדיפויות מבחינת ההגנה עליהם:

  1. אופניים

מעל 60 אלף זוגות אופניים נגנבים מדי שנה. רוב הגנבים מעדיפים את האופניים החשמליים כי הם יקרים וקל יותר למכור אותם, אבל גם גניבת אופניים רגילים היא חוויה לא נעימה.

בנוסף, צריך לזכור שאת האופניים יחסית קל לגנוב כי לרוב הם מאוחסנים מחוץ לבית או באמצע הרחוב. מנגד, ניתן גם להקל יחסית בקלות על האופניים – כמו באמצעות מנעול ייעודי ושרשרת חזקה.

  1. טלפונים חכמים

כ-50 אלף מכשירי טלפון חכמים נגנבים מדי שנה בישראל, וזה עוד לפני שמוסיפים את כל המקרים שאינם מדווחים בגלל הערך הכספי הנמוך של סמארטפון ישן.

גם פה, הסיבה לגניבה היא הקלות שבה ניתן להגיע אל המכשירים ולאחר מכן להיפטר מהם. אז נכון שכמעט בלתי אפשרי למנוע לגמרי את הגניבה, אבל כן ניתן להגן על המכשיר באמצעות אפשרויות הצפנה, זיהוי פנים, סיסמאות ושליטה מרחוק.

  1. כלי רכב וספציפית אופנועים

כלי רכב שונים כבר קשה יותר לגנוב, אולם היתרון הוא שניתן להרוויח מהם סכומי כסף משמעותיים. ספציפית יותר, אפשר לראות לפי הנתונים שאופנועים נגנבים בשכיחות גבוהה יותר מאשר כלי רכב פרטיים ומכוניות משפחתיות. . כמו כן, זו אחת הסיבות לכך שהביטוח על אופנועים גבוה יותר מהביטוח על כלי רכב אחרים.

מבחינת בעלי רכבים פרטיים, הדרך למנוע את הגניבה היא להשתמש במערכת אזעקה משוכללת, להפעיל קודן ולהשקיע באבזור מתאים שינעל את המערכות החיוניות אם מתבצעת פריצה או ניתוק במפתח

  1. מחשבים וטאבלטים

כ-15 אלף מחשבים וטאבלטים נגנבים מדי שנה מתוך בתים פרטיים, בתי עסק, משרדים, חנויות, בתי קפה, בתי ספר, מוסדות ציבור ועוד. את המחשב עוד מסורבל יחסית לגנוב, בעוד את הטאבלט אין שום בעיה להכניס לתוך התיק ולצאת איתו החוצה.

אז ככל שהטאבלט יקר ומבוקש יותר, כך הסיכוי שיגנבו אותו עולה. מה עושים כדי לשמור על המידע? נועלים את הטאבלט היטב ומגנים עליו עם תוכנות אבטחה כמו של הסמארטפון.

  1. בגדי מותגים, נעליים ותכשיטים

בגדים נגנבים גם מחנויות יוקרה וגם מחבלי דירות או מתוך בתים. לעומת זאת, תכשיטים ושעונים נגנבים בעיקר מתוך בתים פרטיים.

החדשות הטובות הן שהנתונים על גניבת תכשיטים ושעונים יחסית בירידה, כי רוב האנשים שגרים בבית פרטי כבר למדו כיצד להגן עליהם באמצעות כספת. מנגד, גניבת בגדי מותגים ונעליים היא שכיחה יותר – כי הרי אי אפשר כל הזמן לשמור אותם בתוך ארון נעול.

אהבתם את המאמר? שתפו ברשתות החברתיות